Schotland - Farne Islands

Just another amazing trip
18-06-2018 t/m 20-06-2018
Maandag: Rond 12 uur vertrek ik uit Assen. Ik word om 15.00 in Amsterdam verwacht, vanuit daar reizen we met de bus naar IJmuiden haven. Daar ligt een ferry op ons te wachten. We zijn met een grote groep, ongeveer 20 mensen. Niet alleen fotografen, ook vogelaars en natuurliefhebbers. Deze reis heb ik geboekt via Delta Safari, een prima reisorganisatie. Op de boot krijgen we om 17.00 een presentatie. Deze wordt gegeven door eigenaar/reisbegeleider Marko. We maken ook kennis met de andere twee reisbegeleiders Inge en Daniel.
Daarna dineren we uitgebreid aan boord en de rest van de avond staan we op dek, op zoek naar......zeevogels en zeezoogdieren. De laatste is aan de Nederlandse kant nog moeilijk, morgen ochtend hebben we er meer kans op. De 1e vogel die ik zie, is een Jan van Gent. Ik geniet enorm van deze mooie vogel. Petje af voor de reisbegeleiding, die de zee afspeurt om voor ons vogels te spotten.
We staan tot laat op het dek en worden getrakteerd door een prachtige zonsondergang.
Dinsdag: Na een vroeg ontbijtje weer op het dek. Dit keer zien we meer. Er komen naast de Jan van Genten, zeekoeten en drieteenmeeuwen tegen. Ook de 1e papegaaiduiker word gespot. Newcastle is prachtig om binnen te varen. Er staat een ruïne en hier zien we de 1e aalscholvers. In een pand zitten een tiental meeuwen te broeden.
Daarna stappen we in een bootje en gaan we twee uur om de Farne Islands heen. Een indrukwekkend tochtje. Het is er niet te beschrijven mooi en de hoeveelheid broedvogels is enorm. Aan boord word er het een en ander verteld over de eilanden.
Op een van de eilanden liggen zeehonden, waar ik altijd wel erg blij van word, want zeg nu zelf zulke snoetjes zijn toch onweerstaanbaar.

Na deze super schattige hartendiefjes mogen we op een van de eilanden aan land. 1 uur om precies te zijn. Per dag mogen er een bepaald aantal mensen op 2 verschillende eilanden, dit om de broedvogels ook wat rust te geven. Er word gewisseld met de 2 eilanden in de ochtend en de middag. Ik heb dus 1 uur de tijd om de vogels waar ik voor kom te fotograferen. Is natuurlijk veel te weinig en het eiland kent meerdere broedvogels. Omdat ik er maar 1 uur ben probeer ik zoveel mogelijk te fotograferen. Te beginnen met de papegaaiduikers.....wat zijn ze ontzettend leuk......meet The Puffins!!!

Op het eiland zitten ook nog andere vogels te broeden, waaronder de Noordse stern, Kuifaalscholver, Zeekoet, meeuw en de Alk. Sommige hadden al jongen.

Noorse stern
Kokmeeuw
Kuifaalscholver
Alk
Zeekoet
Papagaaiduiker
Nadat we weer terug varen naar de kade staat onze bus al klaar. In een uur rijden we naar de ferry en begint onze terugreis. We eten wat en na het diner gaan we nog even voor op de boot staan. Daar zien we bruinvinnen in de zee zwemmen, super leuk gezicht.  Ook  fotografeer ik de laatste vogel, een Jan van Gent, degene waar ik ook mee begon. We hebben niet zo'n mooie zonsondergang als de 1e avond, maar met de groep is het gezellig, er word natuurlijk veel over de vogels gepraat, zo ook over de fotografie.
Woensdag: varen we rond 10 uur IJmuiden haven weer binnen en begint mijn reis naar huis.De reis is erg goed begeleid met veel informatie over de dieren in en om de zee. Ook voor het eten zijn regelingen(kortingen) getroffen. Ik heb genoten van dit korte tripje.
Nog een tripje rijker, weer een geweldig wildlife moment. Het blijft naar meer smaken :-)